2021 har vært det suverent mest krevende året for foreningen siden starten, men vi har kommet oss gjennom det. Året har vært preget av koronavirus, høye strømpriser og ikke minst flyttingen til Brenneriveien 9.
Flyttingen til Brenneriveien
Dagen før Norge stengte ned i mars 2020, undertegnet vi kontrakt på lokalene i Brenneriveien 9. Selve flyttingen skulle skje i september, men det var mye som måtte på plass på forhånd. Thomas, Nikolai, Yoshi og Jensa tok ansvar for prosessen og hadde mange planleggingsmøter.
Styret ble holdt oppdatert via et ganske komplisert regneark som til enhver tid viste hvordan økonomien kunne bli frem til mars 2022. I utgangspunktet så ikke dette så bra ut. Vi ville være konkurs allerede før flyttingen var startet, så mye av 2021 gikk med til å sørge for finansieringen vi trengte.
Depositum
For å kunne flytte inn i de nye lokalene måtte vi få på plass et depositum på 1.4 millioner. Den første halvdelen av dette kom på plass i 2020. Da lånte vi 700.000 av medlemmer og venner. Den andre halvdelen av dette måtte være på plass før innflytting og det ble løst på samme måte.
Vi hadde også et eksisterende depositum for lokalene i Pløensgate på 520.000 og dette skulle tilbakebetales et par måneder etter utflytting. Olav Thon forlangte å få tilbake 300.000 for slitasje av lokalene og ville at dette skulle trekkes fra depositumet. Dette var litt krise, siden vi hadde budsjettert med å skulle betale rundt 50.000. Det var mye diskusjon om hvordan vi skulle forholde oss til dette. Vi fikk forhandlet det ned til 150.000. De budsjetterte 50.000 var nok uansett litt for optimistisk, men det kunne kanskje ha gått an å få det litt lenger ned. Et annet, svært viktig hensyn var dog at vi allerede hadde strukket dugnadsstrikken langt. Etter et par måneder med intens dugnadsvirksomhet var det mange som begynte å bli utslitt, og oppmøtet gikk merkbart ned for hver gang. Enden på visa ble at vi betalte de 150.000 og sparte energien til mer framovervendt aktivitet i Brenneriveien i stedet.
Prospera
Fra januar til april fikk Bitraf støtte fra Prospera. Formålet var å hjelpe oss med å skaffe finansiering og inntektsmuligheter vi tidligere ikke hadde hatt, med en crowdfunding-kampanje på nettsiden bidra.no som det mest konkrete resultatet. Kampanjen ble vellykket og vi baserte den på at man skulle kjøpe seg et “dugnadsglass”. Disse ble gravert på Bitrafs egen laserkutter av Jensa i løpet av to helgedager. Glassene kom fra IKEA. Med 20 kroner stk. i innkjøpspris og 300 kr. i donasjon per glass klarte vi å samle inn 71.100 ganske greit. Planen var å bruke Prosperaprosjektet og kampanjen på Bidra.no som et springbrett til en større kampanje nærmere flyttingen.
Generøs støtte fra Sparebankstiftelsen
Nikolai sendte inn to søknader. Til flyttingen fikk vi innvilget 350.000 kroner (halvparten av søknadsbeløpet) og til eget rom for varme arbeider fikk vi tildelt 291.000. Pengene til rommet for varme arbeider stod urørt i 2021 mens vi jobbet for å løse den påkrevde prosjekteringen, men pengene til flyttingen kom svært godt med! I all hovedsak var det disse pengene som finansierte elektriker, rørlegger og flyttingen av store maskiner som krevde spesialutstyr.
Noe av Bitrafs oppsparte midler ble også brukt slik at Nikolai, Thomas, Yoshi og Jens Chr kunne jobbe nesten fulltid noen måneder med planlegging og forberedelser i forkant av flyttingen. Dette gjorde at det meste var ryddet og gjort klart før det første, store flyttelasset kom.
Folkefinansiering på Spleis
Det var en del ting rundt det å holde kampanjer på plattformen til Bidra.no som ikke var så hensiktsmessig, så vi ønsket å teste Spleis.no på neste kampanje. Dette var en større kampanje med flere belønninger og et mål om å samle inn 200.000. Etter nesten to måneders jobbing endte vi med å klare å samle inn hele 300.298! Stor takk til Koka som lagde en flott video til kampanjen!
Av 13 belønninger er 7 nå utlevert (kontorplasser, sponsor, livstidsmedlem, elektronikkdesign, elektronisk blyant og lakris). De som gjenstår blir forhåpentligvis ordnet om ikke så lenge av de som er ansvarlig for belønningene (demorunde, takkeplakett, runde ting på laser-kurs, worbla-kurs, feeds & speeds-kurs, tollekniv).
Det er også greit å merke seg at langt fra alle henter belønningene de har betalt for. Graverte glass fra den første kampanjen har stått klare på Bitraf siden før vi flyttet og de elektroniske blyantene har vært tilgjengelig i Brenneriveien en god stund nå. Det er ganske mange av begge deler som er uavhentet. De står, lett synlig, på et bord i inngangspartiet i Brenneriveien.
De elektroniske blyantene har vi forøvrig også til salgs i Bitmart nå. Flotte byggesett for barn og andre som vil lære å lodde!
Selve flyttingen
Høyskolen Kristiania var ganske greie og lot oss få overta bygget nesten to måneder tidligere enn vi skulle. Motytelsen var at vi måtte overta og rydde ut mye av det som var i lokalene. Nikolai og Yoshi har for eksempel brukt utrolig mange timer på å bli kvitt mange titalls frisørstoler. Totalt sett var det masse nyttige ting som ble satt igjen i form av TV’er, høyttalere, forsterkere, to store tørke-ovner, solide trille-bord, masse møbler og ikke minst – trykkluft-anlegget som dekker nesten hele huset.
Vi satte opp 3 dugnads-helger og sendte mail ut til alle tidligere og nåværende medlemmer. Dette er noe vi bare gjør når vi skal flytte, så dette var tredje gangen vi dristet oss til dette. I ettertid kan vi se tilbake og konstatere at selv om mange stilte opp, så kunne vi med stor fordel ha vært minst 50% flere på dugnadene. Vi får vel skylde på korona, men dette har gjort at enkelte medlemmer har “brent ut” og at mange ting stoppet opp etter flyttingen. Hvis vi ikke hadde klart å flytte ut i tide måtte vi betalt 149.000 for en måned til i Pløensgate, så det var heller ikke noe alternativ.
Om vi ser bort fra at vi burde vært flere, gikk selve dugnadene omtrent som forventet. En uventet kostnad på 38.000 var flyttingen av de store maskinene. Vi trodde at vi skulle klare å flytte disse selv, men få mennesker og tunge maskiner gjorde at vi måtte leie inn firmaet Jumbo Transport som er eksperter på slike jobber. Alle som forsøkte å flytte dreiebenken mente dette var godt anvendte penger.
Midt under flyttingen fikk vi en flott donasjon fra våre venner i NoIsolation: masse flott utstyr til SmutCave. Vi fikk nytt mikroskop, strømforsyning, oscilloskop, loddestasjoner og ny loddeovn. Tanken var at de heller kan komme hit og bruke utstyret når de trenger det. God plan!
Nytt i 2021
Med flyttingen har vi fått mange nye rom og alt har fått mer plass. Siden vi startet med blanke ark, var det mulig å få på plass flere spesialrom som vi ikke hadde før. Tegningene lå lenge i labben i Pløensgate slik at medlemmene kunne diskutere og foreslå endringer. Etter hvert som avtaler ble landet med de store leietakerne, ble vi mer og mer sikre på hvordan løsningen måtte bli.
SmutCave og tekstilrommet er nå dobbelt så store som de var før. Labben er vel omtrent som den var, men hvis man teller med kjøkkenområdet er det også blitt større. Det som savnes mest i forhold til de nye lokalene er vel sofagruppen? Alle sofaene ble kastet under flyttingen fordi de var mildt sagt ganske slitne. Planen er å få en ny sofagruppe på plass etter hvert. 3D-printerrommet er litt større, men siden maskinene ikke lenger står i et vindu er temperaturen helt stabil. Dette var et problem som løste seg ved at vi fikk satt opp glassvegger ut mot labben som gjør at man beholder lyset, men holder maskinene adskilt.
I stedet for det bittelille kjemirommet i Pløens gate er det nå et eget rom for støping, eget rom for tørking og det jobbes med å bygge et spray- og lakk-rom, som erstatning for det oransje lakkskapet vi hadde i Pløens gate. Hele området disse rommene er planlagt i er flere ganger så stort tilsammen som det gamle kjemirommet og lakkskap-rommet.
Dette er et av de siste områdene som har blitt “hengende” litt. Det trengs hjelp til å ferdigstille veggene og jobbe med innredningen i alle disse tre rommene. Hvis noen har lyst til å bidra til dette – ta kontakt med Vegard.
Verkstedet er kanskje det enkeltrommet som har fått mest ekstra areale etter flyttingen. Det ble prioritert å bygge ferdig rom for Shopbot’en og avsugene, men det er på tide vi kommer videre med resten også. Kontakt Thomas, Yoshi eller Nikolai om du kan hjelpe til med dette (hhv. @thomaswinther, @Yoshi og @nikolai på Bitrafs Slack).
Det er stadig flere områder av Bitraf som blir klare for bruk, men det gjenstår fremdeles en del her og der. Farten det kommer til å skje i, reguleres av to ting: penger og hvor mange som kan hjelpe til. Flyttingen har vært en dyr prosess, selv med både oppsparte og innsamlede midler. I tillegg fikk vi oss en økonomisk smell av strømprisene (mer om det nedenfor). Det står mye bedre til økonomisk enn i desember 2021, men vi er fremdeles ganske i “sparemodus”. Vi måtte redusere utgifter til et minimum når kostnadene til elektriker og rørlegger passerte 325.000.
Takket være snille sponsorer (Knowit, Microsoft, Spinn, Ohmify, Fremtind, Fiken, JaInspect) har vi allikevel litt penger å jobbe med. Sponsorinntekter er penger vi ikke regner med å få, så disse holdes utenom de vanlige budsjettene. Første prosjekt er å få stikkontakter i verkstedet og et par andre steder og vi har allerede fått et par nye driller. En broderimaskin har også kommet i hus og Trude sjekker ut denne nå med tanke på å holde kurs etter hvert.
Rommet for varme arbeider er ferdig forprosjektert og vi har penger på konto til å fullføre dette. Det er en omstendelig prosess, med alskens krav til brannsikkerhet og behov for hjelp til å tolke forprosjekteringsdokumentene. Vi trenger folk som kan drive prosjektet fremover.
Strøm-krisen
I desember og overgangen til 2022 holdt nesten hele foreningen på å gå over ende. Vi fikk en strømregning på 68.000 for desember alene og dette prisnivået lå an til å fortsette. For å klare regningen måtte vi ta av pengene vi samlet inn til nytt utstyr via Spleis, men dette var ikke nok.
Takket være et generøst lån på 300.000 fra faren til et medlem har vi hatt penger til regningene, men også til å gjøre flere viktige tiltak for energi-sparing:
- Thomas fikk bundet strømprisen til 73 øre/kwh for tre år. Selv om flere i styret var skeptiske, har dette vist seg å være en helt vesentlig beslutning. Med krig i Europa og usikkerhet rundt energisituasjonen har dette vært en langt bedre beslutning enn det flere trodde når avtalen ble inngått. Et konservativt estimat er at vi hittil har spart nærmere 30.000 kroner på bare det å gå over til fastpris.
- To varmepumper på 7.5Kw er installert. Den ene står i labben, utenfor 3D-printerrommet. Den andre henger inne hos Plaato. Disse kostet ca 80k totalt og er fire til fem ganger mer effektive enn panelovner og varmekolben i ventilasjonssystemet. De har har spart inn mange tusen allerede, så en stor takk til Peter og Klima og Byggservice AS som sørget for en veldig hyggelig pris på denne installasjonen! Og også en stor takk til Allemans AS (husverten vår) som var generøse nok til å betale den ene av varmepumpene.
- Siden vi nå styrer ventilasjonsanlegget selv, har Thomas kunnet styre dette ganske aktivt. Både temperatur og ventilasjon ble skrudd svært langt ned i siste halvdel av desember og første uke i januar 2022, for å spare penger. Etter at vi gikk over til fastpris på strømmen 7. januar, og har fått på plass andre tiltak for strømsparing, har både temperatur og ventilasjonsgrad blitt justert opp gradvis, i en slags spagat mellom hensyn til økonomi og hensyn til komfort. Vi har gått fra 13 grader og 2 timer ventilasjon i døgnet til 21 grader og cirka 11 timer ventilasjon i døgnet.
- Husvert har også bidratt utover å betale over halvparten av kostnaden til varmepumper: De har kjørt full service på vinduer for å hindre varmelekkasjer og betalt for materialkostnadene ved å etterisolere kryploftet vårt. Arbeidet med å legge isolasjonen gjorde vi selv, på dugnad. Husvert har også flesket til med over 60.000 kroner til å bytte ut den doble utgangsdøren i tredje etasje, noe som vil tette den største varmelekkasjen fra lokalene våre når den blir montert (i juni).
- Jensa klarte å få VG interessert i å skrive en artikkel om den vanskelige situasjonen vi var i. Takket være at journalisten spurte departementet om en avklaring rundt dette med at Bitraf må leie gjennom et AS, ble dette poengtert i forskriften og i teorien skal vi kunne motta støtte (vi fikk svar rett etter at dette ble skrevet og vi får tilbake 38k av 141k betalt for Desember-Mars).
En ekstra fordel med varmepumpene, er at de også gir oss mulighet for kjøling om sommeren. Erfaring fra tidligere leietaker har vist at dette er vesentlig for trivselen i de varmeste sommermånedene. Forhåpentligvis får vi strømstøtten og disse pengene vil da gå til å nedbetale det ekstra lånet vi måtte ta opp.
Medlemsaktivitet, korona og utviklingen i 2022
Koronaviruset påvirket også i 2021 aktivitetsnivået og det er først nå i mars 2022 at vi ser ting begynne å nærme seg et bra nivå. Når man ser på grafen over medlemskap, kan man tydelig se hvordan antallet medlemmer har sunket med hver nedstenging og økt med hver åpning. Det er ganske enkelt å se i grafen nedenfor at vi har gått glipp av mye inntekter, for man kan rett og slett se når Norge har vært stengt ned. Staten bestemte seg for å ikke kompensere bortfall av medlemsinntekter og siden dette er den viktigste inntekten for foreningen har det vært ganske katastrofalt i forhold til sparing til flyttingen. At vi ikke tar penger for de fleste av kursene våre hjalp heller ikke. Vi tror vi har tapt nærmere 300.000 som følge av Korona-nedstengningene og eneste støtten vi har fått var til litt video-utstyr (for streaming). I forbindelse med flyttingen var det budsjettert med en viss økning i antall medlemmer for at ting skulle gå rundt. Slik ble det ikke (før de siste månedene) og vi har brukt opp alle reservene våre og mer til.
Nå virker jo dette dystert, men starten på 2022 har imidlertid vist at når koronaen roer seg, så kommer medlemmene tilbake. I mars satte vi ny medlemsrekord, så vi håper denne utviklingen fortsetter.
Det viktigste for å sikre utviklingen er imidlertid aktiviter. I 2021 var det en del nye ting som skjedde på denne fronten.
Christina, Emely og Margaret dro i gang Jentekvelder som etter hvert ble til Hobbykvelder på tirsdager. Disse ser ut til å fortsette i 2022 også og er et velkomment tilskudd i faste aktiviteter! Egil arrangerte et heldagskurs i programmering: Programming for absolute beginners. Jensa og Simen fikk også i gang et par oppfølgingskurs til Arduino-kurs og et multimeterkurs. Vi vil gjerne ha flere slike arrangementer, så ikke glem at alle kan arrangere kurs! Totalt var det 92 arrangementer på Bitraf og dette er en kraftig nedgang fra tidligere år. Korona-tiden synes virkelig tydelig på grafen som viser arrangementer fra 2014 og frem til i dag:
Som man kan se av grafen har vi allerede hatt nesten like mange arrangementer i 2022 som det var i hele 2021. 19. mars feiret vi også de første 10 årene for Bitraf og åpnet lokalene formelt med en stor og hyggelig fest, som varte langt utover kvelden.
Regelmessige aktiviteter: Byggekveld, ArmorWorkshop, Omvisning, Fusion 360 Meetup.
Byggekveld ble holdt hele året igjennom siden vi hadde store nok lokaler til at minst 4 kunne være i labben og 4 i verkstedene. Dette ble gjennomført ved at man måtte booke seg plass i felleskalenderen. Generelt sett var det såpass lite aktivitet at det begrensede antall plasser ikke var noe stort problem.
Kurs og aktiviteter i 2021: Laser, Bordsag, CNC, resin-printer, Arduino-kurs, ESP32, p2k16 hackaton, Loddekurs, Fusion 360, 5 axis Fusion 360 workshop, Strikkekveld/Hobbykveld, Fagsamling i VR, Mikroskophåndtering og sikkerhet (BioRaf), Motor-styring med Arduino, 3D-printerroom FEST, LifeRaf science board games, How to Use a Multimeter.
Dugnader i 2021: Tre 2-dagers helgedugnader (og en hel drøss minidugnader) i forbindelse med flyttingen, isolering av kryploft, bæring av isolasjon, rydding og isolering av bygget, utvasking i Pløens gate, flyttemøter, nedpakking før flytting og flere mindre dugnader for å rydde og holde orden..
Økonomien i Bitraf 2021
Foreningen har tapt minst 300.000 i medlemsinntekter i 2021, men vi har falt utenfor alle støtte-ordninger fordi disse bare gir støtte til betalte kurs som ikke kan arrangeres på grunn av Korona. Siden kursene våre nesten alltid er gratis, får vi derfor ingen støtte. Reelt sett “krympet” økonomien i både Bitraf og Byteraffineriet AS (heleid av Bitraf). All økonomisk aktivitet skjer i Byteraffineriet slik at vi følger alle regler og at staten skal få sine skatter og avgifter.
Bitraf har allikevel fått en økning i 2021 på grunn av crowdfunding og støtte fra Sparebankstiftelsen.
Byterafineriet har hatt en bitteliten økning i inntekter for 2021 totalt sett, men med å øke fra 30 til 52 kontorplasser vil dette vokse igjen i 2022. Om ting holder seg “normale” når det gjelder medlemskap, korona og strøm bør vi i 2022 ende opp på omtrent 3 millioner for Byteraffineriet as. Dette reflekterer de økte kostnadene med 220k pr mnd i husleie i tillegg til andre utgifter som strøm, vask og annet.
Foreløpig har det vært godt fyllt opp på alle kontorplassene og vi håper dette fortsetter også i fremtiden!
I 2021 fikk forøvrig Bitraf sin første ansatte – Christina! Bare i 18% stilling, men det er jo en start? Bakgrunnen var at vi betalte mer og mer for vaskingen av lokalene og vi var egentlig ikke så fornøyd med jobben som ble gjort. Christina er en fantastisk ressurs for Bitraf og når hun trengte en inntekt var det en grei beslutning å ta.
2022 kommer vi først og fremst til å bruke på å betale tilbake strøm-lånet som reddet oss i Desember. Bitraf skylder også masse penger til medlemmer som har lånt oss tilsammen 805.000 kroner. De fleste av disse lånene har vi bare betalt renter på siden vi rett etter flyttingen så at vi kom til å få dårlig råd.
En litt trist ting er at vi glemte å sende inn søknad om MVA-refusjon. Dette kunne gitt oss ca 100k ekstra å rutte med, men fristen var midt i flyttingen og ingen av oss husket dette. Vi får unngå å gjøre denne feilen i år. Alt som trengs for å få dette er at et medlem melder seg frivillig og setter seg ned med Jensa i noen timer for å revidere regnskapet vårt. Man trenger overhodet ikke være ekspert på regnskap og formålet er å passe på at jeg og styret som ordner med pengene til foreningen ikke gjør noe galt. For 2021 vil refusjonen kunne gi oss 172.666.- ekstra å rutte med, så om noen kan melde seg frivillig som revisor her på årsmøtet så hadde det vært topp! (Dag meldte seg på årsmøtet!)
Vi kommer med andre ord til å ha dårlig råd en god stund fremover, men det er noen få lyspunkter. Etter VG-artikkelen om Bitraf er det ganske tydelig at vi skal få tildelt noe strømstøtte. Vi har også søkt om penger fra statens gaveforsterkningsordning. Dette er en ordning der staten automatisk legger til 25% på alle privat innsamlede gave – så lenge gavene tilfredsstiller kriteriene for ordningen. Vi har aldri søkt om støtte derfra før, men om søknaden skulle bli godkjent, vil det bli snakk om en ganske stor sum. Vi krysser fingrene, for da kan vi betale tilbake pengene vi måtte låne til å betale strøm!